Room 17

Room 17

25 maart 2016

Veerkracht

Rembrandt van Rijn ( 1606-1669)


Veerkracht
 
Verenprints op stoffen, veren in wissellijsten, veren onder glazen stolpen. Een verenverzameling in een stoere pot, vaas of op een mooie schaal. Het is je vast niet ontgaan: Vogelveren zijn een nieuwe trend in het interieur. Je ziet ze voorbij dwarrelen  in de woonbladen, op de blogs en Instagram. Dus besloot ik om in het kader van Pasen en het voorjaar mijn verenverzameling te fotograferen en er een blogpost aan te wijden. Enigszins met lichte twijfel want na de afschuwelijke aanslagen in Brussel lijkt een bericht over veren behoorlijk onzinnig en onbelangrijk. Toen ik op zoek ging naar de betekenis van vogelveren ontdekte ik dat veren een bijzondere spirituele en symbolische waarde hebben:

EEND
emotionele rust
SPECHT
inzicht helende liefde 
UIL
wijsheid  kennis
DUIF
vrede  liefde begrip  zachtheid
MUS
verlangen
ADELAAR
kracht vrijheid
HAAN
start van iets nieuws hoop
MEREL
energie zang moeder aarde
MEEUW
verantwoordelijkheid bescherming
REIGER
evenwicht geduld
ROODBORSTJE
veiligheid
HAVIK
concentratie oplettendheid


Bescherming, liefde, wijsheid, hoop..... De veer als statement in je interieur blijkt dus best een goed idee.
Veren kunnen ons niet behoeden voor bloedige aanslagen en wereldleed maar misschien kunnen we in deze tijden van angst en geweld eens stilstaan bij de diepere betekenis en bijzondere symboliek.
Mocht je tijdens het Paasweekend een veer op je pad vinden bedenk dan wat de veer jou te vertellen heeft en neem de boodschap ter harte!














19 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtige post met prachtige foto's!!
En soms vindt je zo'n ietsipietsie klein wit donsveertje voor je voeten...misschien van een verdwaalde engel...? Een kleine aai van daarboven...Ik vind dat wel een mooie gedachte...
Fijne paasdagen!!
Liefs, Peetje

Room Seventeen zei

Witte donsveertjes en engelen....heel mooi Peetje! Ik geloof er wel in :-)

Margo van Schaick zei

Mooi geschreven. Nooit geweten dat er zoveel symboliek schuilt in een veer.
Gr, Margo

It's me zei

Mooi hoor ......prachtige foto's....liefs fijne dagen x

Unknown zei

Mooi omschreven en met prachtige foto's, een mooie gedachte in deze moeilijke tijd!
Ik ga je uitleg onthouden en als ik een veer vind bewaar ik hem!
Fijne Paasdagen.
Groetjes Gea

Home and Lifestyle zei

Zo heb ik eigenlijk nooit naar een veer gekeken. Dat wordt vanaf nu anders ;-).

Ik wens je een fijn Paasweekend, Hennie!

Liefs, Ingrid

Inge zei

Wat een mooie post en wat leuk dat je al die betekenissen erbij hebt gezet.
Fijn paasweekend!
Groetjes Inge

Mijn Stijl zei

Mooi verhaal en prachtige foto's!
Juist zo'n berichtje, al lijkt het onzinnig en onbelangrijk, daar kan een mens zich wel weer goed door voelen.
Dit hebben wij juist nodig na alle ellende in de wereld.
Take time to enjoy the simple things in life!

Fijne Pasen Hennie
(mocht je nog eens in de buurt komen...je weet het...je bent van harte welkom!)

Marijke zei

Leuk de veren betekenissen!
fijne paasdagen,
groetjes van Marijke

Mirjam zei

Stilstaan bij en waardering hebben voor de kleien dingen. Dat is altijd goed en mooi. Leuk dat je de symboliek van al die vogels hebt genoteerd. Ik had het niet geweten.
Mooie post,
heel fijne Paasdagen,
liefs,
Mirjam

Burlap Luxe zei

Happy Easter my dear,
Profoundly beautiful here.

Xx
Dore

Marjonel M zei

Leuk en nooit geweten... Fijne paasdagen!

Liefs Marjonel

Janny zei

Leuk om te weten Hennie.
Ik ben allergisch voor dons en veren, dus hier in huis vind je daar niks van. Maar buiten vind ik het altijd leuk om te zien van welke vogel een veer is. En nu weet ik ook nog de symboliek erachter.
Fijne Paasdagen!
Janny

carool61 zei

Ik ben al jaren een stille volger maar voel nu de behoefte om te reageren: wat een mooie, liefdevolle post.

het moonhuis zei

Veren, ik hou ervan!!
Fijne dagen!

Liefs Monica

Unknown zei

Héél mooie post , Hennie. Als Belgische raakt dit veren-verhaal me echt .
Laten we hopen dat we allemaal de "veer"kracht hebben om weer op te staan en verder te gaan .
Fijne paasdagen .
Christel , Garcya's place

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat een mooie post met prachtige foto's Hennie.....weer wat geleerd! Nooit geweten dat er zoveel symboliek schuilt in veren....
En veerkracht kunnen we in deze tijden wel gebruiken!

groetjes Trijnie

ByMir zei

Wat een mooie post, wat een mooie foto's en dan die betekenissen. Ik heb iets met veren, dus hou dit zeker in mijn achterhoofd. Dank je wel.

Fijne zonnige woensdag.

Liefs,
Mirjam
ByMir

Anneke zei

Wat een mooie post met prachtige foto"s.
Ik hou er van.
Liefs Anneke