Room 17

Room 17

31 januari 2017

KLeur bekennen


Foto: WLS/ Sarah van Hove 


Kleur bekennen

Grijze interieurs, donkere kalk - en krijtverven, vergrijsde accessoires. Grijs is al jaren ongekend populair en dat is geen wonder want grijs is chique en stoer, tijdloos en neutraal. Ook bij mij thuis antracietgrijze wanden, grijze kasten en een grijze bank. Gecombineerd met veel wit en zandtinten zodat de sfeer niet te somber wordt. Uitbundige kleuren ontbreken want de stijltrend "landelijk wonen" heeft een ingetogen en sober karakter. Geen fleurige boeketten maar kale takken in robuuste potten en hier en daar een vleug grijsgroene eucalyptus. De grootste kleur uitspatting in mijn interieur zijn de rood oranje rozenbotteltakken in een oude Franse kruikvaas en de familiefoto's op de vergrijsde bijzettafel. Precies zoals het heurt en helemaal in de stijl van mijn favoriete woonmagazine WLS.

Maar.........een half jaar geleden (net terug van een kleurrijke vakantie in de Provence) kwam het zomaar opeens uit de lucht de vallen. De behoefte aan een beetje meer kleur in mijn huis.
Tijdens een vriendinnenlunch in een nieuwe van der Valk vestiging vergaapte ik me aan de mooie aqua en goudtinten in het restaurant en op Facebook zag ik de gewaagde metamorfoses van Violier at Home. In een opwelling kocht ik het Meisje met de Parel van Vermeer (plots onder de indruk van de blauwe tulband) en bij de groenteboer trokken de steenrode lychees en groenpaarse artisjokken mijn aandacht. Toen ik vorige week bij de groothandel nieuwe accessoires voor de webshop uitzocht viel mijn blik op een collectie oranje lampenkappen. O.R.A.N.J.E. Oranje!? Watskeburt? Mijn laatste oranje herinnering dateert uit mijn kindertijd. Ik in een knaloranje jurkje en dito strik in mijn haar tijdens de Koninginnedag aubade. Het bezorgde me stante pede een jarenlange aversie tegen oranje, een kleur waar ik niets mee had. Te schreeuwerig, te fel, te goedkoop. Maar tja. Het kan verkeren. Het kleurvirus heeft me te pakken. Onderstaande foto's verzamelde ik voor mijn moodboard ( FB): Rembrandt rood, sleets oranje in de Provence en de kussens en plaids van Parvani. Geïnspireerd door de warme tinten besloot ik alvast wat kleur en fleur in huis te halen.
Steenrode wanden zijn op dit moment nog een brug te ver, dus eerst maar eens rustig experimenteren met een tube oranje verf en een oude lampenkap. Op de keukentafel staat alvast een kleurrijk voorjaarsboeket ( paars, oranje, fuchsia) te pronken en de foto voor de wedstrijd "Kleur in huis" ( WLS magazine) is ook al gemaakt.






Parvani ( kussens en plaids)
 De Postal ( chaise longue)
 Pinterest


21 opmerkingen:

Ivy zei

Mooi, kleur in combinatie met grijze wanden.
Eens een keer iets anders dan al dat sombere grijs.
Succes!

It's me zei

Geweldig mooi hoor.....maar ik ben echt van de aqua ...alle seizoenen hoor....liefs fijne week verder Ria x

Home and Lifestyle zei

Voor mijzelf kan ik er eerlijk gezegd nog niet zo aan wennen. De chaise longue zag ik vorige week inderdaad bij De Potstal staan, wat chaise betreft heel uitnodigend voor een avondje bankhangen, maar dan toch het liefst in een andere kleur. Maar ook daar wilden ze eens een keer iets anders dan de sobere en grijze kleuren en daar is ook wel iets voor te zeggen. Wie weet ga ik ook wel om...zeg nooit nooit! Ik ben benieuwd welke stappen je nog meer naar een kleurrijk(er) interieur gaat zetten!

Liefs, Ingrid

Henny zei

Nou is de Poststal op 500 mtr bij mij dus met ik me bedwingen om niet iedere week even binnen te lopen, je voelt je daar als dorpsbewoners verplicht altijd wat te kopen anders ben je een pottenkijker....

quilting Jeannet zei

Ik vind het een leuk verfrissend effect, al die 73 tinten grijs die je in het verleden overal ziet, zo somber en mat, en iedereen hetzlefde interieur, als het maar uit grijstinten bestaat,gelukkig komen de woonbladen er ook weer op terug, mooie vergrijsde engelse kleuren zijn veel warmer en prachtig in een interieur.

oma leentje zei

Moet zeggen dat het me hoe langer hoe meer tegen gaat staan Die sombere woningen. heb hier ook jaren grijs met zwart en hout. Maar al dat gedoe met. is dat wel hoffz ???? Ik moet er vreselijk om lachen. Jammer dat mensen elkaar zo gek maken.
Beetje kleur mag best....En oranje ach sleets is het best een mooie kleur. Ik heb altijd iets van de kleur ossenbloed in huis. Blijf ik mooi vinden.

korte verhalen zei

Ik krijg ook de laatste tijd wat meer zin in kleur.
Heb een paar mooie sites gevonden waardoor ik helemaal in de mood kom.
Nu houd ik niet van felle kleuren (tenminste bij mij zelf thuis, bij anderen kan ik het soms best waarderen) ik ben meer van de sleetse, verzachte tintjes.
Ik heb me dan ook voorgenomen wat meer kleur te gaan toevoegen!
Janny

korte verhalen zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Margo van Schaick zei

Ondanks dat ik al jaren fan ben van een sober interieur in grijs en naturel tinten heb ik ook altijd sleetse kleuraccenten aangebracht. Net even anders maar helemaal mezelf.
Welke verandering jij ook gaat aanbrengen in je huis, het wordt zeer zeker mooi en smaakvol. Ik ben benieuwd.
Groet, Margo

Jacqueline @ HOME zei

Beautiful Hennie and lovely to see a bit of colour even though i love grey !!!
Hope you are well Hennie. XXXX

Des guirlandes zei

Ik begrijp je volkomen. Zelf ben ik allang helemaal klaar met al het grijze en sobere gedoe. Eigenlijk heb ik het nooit helemaal zo doorgevoerd. Een beetje kleur is fijn. De Fransen weten hoe dat moet. Mooie foto's. Ik ben benieuwd wat deze inspiratie gaat brengen.
Groetjes,
Barry

Unknown zei

Ik blijf de sobere interieurs erg mooi vinden...alhoewel ik alles wel wat lichter heb gemaakt.
Het geeft bij mijn rust in m'n hoofd, ik wordt er onrustig van kleur.
Grappig dat er bij de bovenstaande reactie's mensen bij zitten die op IG WEL de sobere interieurs volgen.

Groetjes,
Inge

Ger zei

Maar goed dat niet iedereen dezelfde smaak heeft want anders hadden we aan één binnenkijker of woonblad genoeg.
Kan me helemaal vergapen aan sommige woonmagazines maar de interieurs die mij het meeste aanspreken zijn toch die waar ik de geheel eigen stijl van de bewoner in terug zie en niet een kopie uit speciale woonwinkels in den lande.
De inrichting in Huize van Emden is ontstaan door de jaren heen met allerlei gekochte,gekregen,verzamelde,geërfde,gevonden,naar eigen ontwerp gemaakte spullen,waarvan 98% oud of antiek is en bijna alles met een verhaal.
De kleur blauw vind je terug op elke vierkante meter.
Mijn stijl heeft volgens mij geen uitgesproken naam,het is ons warme,gezellige en knusse door de jaren heen geworden ''nest'' waar we ons echt thuis voelen.

Zie in gedachte de inrichting van jou prachtige woning terug Hennie,waar voor mijn gevoel alles maar dan ook alles perfect bij elkaar past.....
en jou een beetje kennende zal dat ook met wat toevoeging aan kleuren die jij noemt in je blogpost een smaakvol ingericht huis blijven.

Fijne dag en lieve groet,
Ger

flowers on my table zei

Hello Hennie,
such a great post.I think you have to go with what you need, for now. You might change your mind, you might not. It is whatever gives you inspiration and anticipation and excitement. I will watch your pages with interest. I too have felt the need for more colour lately and am enjoying the warmth and cosiness it brings. Have a happy day!

Mirjam zei

Dat had ik nou ineens met okergeel. En nu een paar okergele spullen in huis gehaald. En ik ga het steeds mooier en mooier vinden.
Heel fijne avond,
liefs,
Mirjam

Unknown zei

Haha, mooi geschreven Henni. Oranje! Wij zijn ooit met die kleur begonnen (1973). Ons eerste flatje, eerst keurig getrouwd (samenwonen geen sprake van!) en een inrichting met veel oranje en bruin. Zou ik nu niet meer over peinzen maar die vergrijsde pasteltinten, zacht oranje, zacht paars...... ja, daar kan ik me zomaar weer aan wagen :-)

van alles wat in huis en tuin. zei

Ik zag je kleuren ook op IG al langskomen en ik vind ze prachtig! Ook ik begon met knalgroen, bruin en oranje in ons huis, net zoals Marry schrijft. Toch was die kleur oranje wel wat anders dan deze: het was heel fel oranje en dit zijn de meer vervagende kleuren....prachtig!
Ik volg nog steeds mensen met sobere interieurs en vind dat ook mooi maar er is niets vernieuwends meer bij dus....ik hoop dat dit een trend gaat worden.
In deze grauwe tijd hebben we wel wat behoefte aan kleur!

Groetjes Trijnie

Anneke zei

Zelf heb ik weinig kleur in huis. Net alles grijs geverfd ook het houtwerk. Nu heb ik een grote bos lichtroze tulpen op tafel staan en dat vind ik voorlopig genoeg. Ik ben benieuwd hoe het bevalt wat meer kleur in huis. Mij doet oranje aan de oranje brabantiabussen denken van vroeger. Alhoewel ik wel sinds kort wat kussens gemaakt heb van een oude doek die de mensen vroeger achter kapstokken hadden hangen. En daar zit ook een wat sleetse kleur in met hier en daar wat vaal oranje.
Liefs Anneke

Roelie Steinmann Photography zei

Prachtige foto's en heel erg leuk zijn de kleuren. Als het voorjaar eraan komt heb ik meestal de behoefte om wat kleur in huis te halen. Maar het blijft nog heel subtiel, een bloemetje of een kussentje. Zodat ik het ook gauw weer weg kan halen ;)

groetjes Roelie

شركة المثالية للتنظيف zei

http://elmthaly-group.com/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%81-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A1-ihsa-ideal-cleaning-company/

Richelle zei

Ik ben ook dol op het combineren van antraciet en houten meubels. Zelf heb ik nu een antraciet kleur gietvloer en daarop een paar mooi robuuste houten meubels.